Autopilot på hverdagens kedelige ting: Lav en morgenrutine

Når stress efterhånden er blevet en fællesnævner for enhver dansk familie, er det måske tid til at se på, hvordan vi kan sætte nogle forudsætninger op, der gør os bedre til at geare ned i hverdagen. Så kan vi nemlig fokusere på det, der betyder noget.

 

Sætter man struktur på sin hverdag – til en vis grad – kan det gøre det lettere og mere overskueligt ikke bare at komme igennem dagen, men også at nyde den. Mange eksperter snakker om vigtigheden af morgener som værende den del af dagen, der i høj grad forudsætter hvordan resten af din dag forløber.

 

Og hvorfor egentlig det? Jo, hvis vi føler os energiske, velafbalancerede og glade når vi sætter kursen mod arbejdet er der altså større sandsynlighed for, at vi kan fokusere og være positive i løbet af dagen. Det betyder også at vi går gladere i seng om aftenen.

 

Derfor sætter vi nu fokus på morgenrutiner. Meget af det vi bruger vores energi på i løbet af dagen, er nemlig at tage beslutninger – store som små. Det gælder især på arbejde, hvor man med et udfordrende job skal tage svære beslutninger der kræver meget energi, hver dag. Hver beslutning man tager, dræner en for energi.

Har jeg for eksempel haft en travl dag på arbejdet, kan det være svært at tage en så ubetydelig beslutning som hvad, jeg har tænkt mig at spise til aftensmad.

Netop derfor er det smart at spare på energien og sætte sin morgenrutine på autopilot – så man kan nyde sin morgen i ro og mag uden at skulle tage beslutninger om, i hvilken rækkefølge man sætter sine gøremål og hvornår de forskellige ting skal gøres. I stedet kan man være 100% til stede i det, man laver.

 

Den canadiske iværksætter Matthew Toren har et forslag til hvordan din morgen kan se ud – ifølge ham bør den indeholde følgende elementer:

 

  1. Børst tænder som det allerførste efter du er stået op. I løbet af natten danner der sig nemlig et lag bakterier i munden, da man producerer mindre spyt mens man sover. Toren anbefaler 2 minutter med karies-bekæmperen.
  2. Drik et stort glas vand. Din krop er nemlig udtørret efter nattens søvn.
  3. Meditér i 7 minutter. Det lyder måske nok lidt hippie-agtigt, men starter man dagen med at meditere (og man behøver ikke bruge mere end 7 minutter!) har man også et mere roligt og afbalanceret sind. Personligt er jeg fan af app’en Headspace, som jeg ofte anbefaler til dem, der er meditationsnovicer. Jeg har mediteret næsten dagligt i snart 4 år, og jeg bruger som regel app’en Calm.
  4. Fokusér i 5 minutter. Du skal ikke begynde at arbejde, men det er en god idé at starte dagen med at blive enig med sig selv om sine intentioner om, hvordan dagen skal udfolde sig. Det kan være hvornår man har tænkt sig at gå fra kontoret og træne, hvornår man skal bruge tid med familien.
  5. Træn i 7 minutter. Bare rolig, du skal ikke ud og løbe en 7 minutters sprint hver morgen – men hvis ens hjerne skal fungere ved maksimal kapacitet er det vigtigt at kroppen også bliver rørt.
  6. Stræk ud i 2 minutter. Så undgår du nemlig at kroppen bliver stiv

 

I alt 24 minutter – det lyder måske som meget tid at skulle bruge hver eneste morgen, men det er tid du får igen i form af produktivitet.

 

Personligt har jeg en lignende morgenrutine, som jeg har modificeret lidt. Her er min version, som jeg har brugt ca. det sidste år:

  1. Jeg står op samme tid hver morgen (6.15) og børster tænder.
  2. Så sætter jeg mig med min lille “taknemmelighedsbog”. Her skriver jeg tre ting jeg er taknemmelig for, tre målsætninger og tre ting jeg skal huske i løbet af dagen. Til slut skriver en langsigtet målsætning som jeg gerne vil opnå.
  3. Så mediterer jeg i ca. 10 minutter.
  4. Så hopper jeg i træningstøjet og tager enten ud og løber en tur eller til yogatime.

 

Når jeg så kommer tilbage er det bare at smutte i bad, tøj på og så ud af døren. Morgenmad spiser jeg som regel på kontoret – men gør man det hjemmefra, er det selvfølgelig også rart at have det som en del af rutinen.

 

For mig gør min morgenrutine en kæmpe forskel i min hverdag. Allerførst er det fedt at vågne hver morgen samme tid – jeg har efterhånden et indre ur der gør, at jeg næsten vågner af mig selv et sted mellem 6.10 og 6.20. Men det er også fedt at

 

Har man børn, skal man nok være lidt mere fleksibel i sin rutine. Jeg har dog hørt fra flere forældre at det stadig er en god idé i det mindste at have en fast rækkefølge, som man gør ting i – for så mindsker man igen den energi, man skal bruge på at tage beslutninger.

 

Her var midt bud på en morgenrutine – hvad er dit?

Del indlægget
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone